DÅTID: Kort lutealfas

Mina försök med ägglossningsstickor gav inte heller resultat. Trots att vi prickade in dagarna så bra och t o m gick hem över lunchrasten för att få till det nån gång. Ägglossning runt 8 dagar före nästa mens istället för 14 dagar innan.

På nätet kunde jag läsa att det inte var bra. Det betyder att min lutealfas är kort. Enligt amerikanske sajter för kort för att kroppen ska hinna signalera att här finns ett befruktat ägg, vilket leder till att mensen sätter igång som vanligt.


Jag tog upp detta med läkaren som tog hand om vår utredning. Han trodde inte att det skulle spela någon roll i vårt fall. Han tillhörde den skolan som tror att ett befruktat ägg hinner säga till kroppen att den ska förbereda sig på gravidtet oavsett hur sent signalen kommer. Det finns olika skolor, har jag lärt mig. Men själv blev jag övertygad om att detta måste vara problemet.

No comments: