DÅTID: Menscykler och temperaturkartor

Mamma kom med goda råd. Man ska ta tempen varje dag sa hon, för att ha ett bra statistikunderlag till läkarna. En bra serie, mätt under lång tid. Det är bra. Jag gjorde Ecxel-ark med mina menscykler och temperaturkartor. Bara det att jag länge hade oregelbunden mens. Det tog faktiskt ett år från att jag slutade med p-piilren tills jag fick en någorlunda regelbunden mens. Temperaturskillnaden som ska komma vid ägglossning, märkte jag aldrig av. Den kom inte vid ägglossningen utan snarare när jag haft mens i någon dag. Men jag höll ut och tog den sablans tempen varje morgon under flera månader. Jag brukar dessutom bli kissenödig tidigt på morgonkvisten men tempen måste man ta innan man gått upp. Jag kan passa på att nämna att ingen läkare nånsin varit intresserad av mina prydliga Excel-ark. Och då har jag ändå träffat rätt många läkare.

No comments: